24.11.2025

Stöd för föräldrar och närstående

Fotograf: Joonas Brandt / SUomen Punainen Risti

Föräldrar och närstående till unga har också rätt till hjälp och stöd.  De Ungas skyddshus hjälper genom att erbjuda avgiftsfri samtalshjälp både på nätet och i skyddshusen.


Unga och deras närstående har rätt till lättillgänglig hjälp. Närstående till unga kan dock bli ensamma med bekymmer gällande den unga. Du kan också behöva stöd om du är den ungas förälder eller annan närstående, exempelvis fadder, mor- eller farförälder eller förälder till den ungas kompis.

Att söka hjälp är inte ett tecken på misslyckande, tvärtom: när du mår bra kan du också stödja den unga bättre.

De Ungas skyddshus erbjuder avgiftsfri samtalshjälp för föräldrar och närstående


De Ungas skyddshus erbjuder samtalshjälp för föräldrar och andra närstående till unga. Vi stöder unga och unga vuxna i åldern 12 till 29 år samt deras närstående i olika livssituationer där de behöver utomstående stöd och hjälp. Du kan söka hjälp om du är en ung person, närstående till en ung person eller en yrkesperson som arbetar med unga och deras närstående.

I samtalshjälpen hjälper de anställda vid de Ungas skyddshus. De har erfarenhet av att stödja unga, unga vuxna och familjer.

Hjälpen på de Ungas skyddshus är avgiftsfri. Vi hjälper på fem Ungas skyddshus och i tjänsten Nettiturvis. Du kan få hjälp på ditt eget modersmål, vid behov med hjälp av tolk.

Samtalshjälp kan behövas till exempel vid följande situationer:

  • gräl och andra konflikter mellan den unga och familjen eller andra närstående
  • kriser i familjen och närsamhället
  • oro för orken i vardagen
  • frågor kring föräldraskap
  • frågor kring den unga och ungdomen.

Hur hjälper samtalshjälpen?

Med hjälp av samtalshjälpen kan du lära dig förstå dig själv, din egen livssituation och hitta sätt att klara av en svår situation. Målet med samtalshjälpen är att

  • skapa förståelse mellan den unga, familjen och de närstående
  • stödja växelverkan mellan den unga och de närstående
  • ge mod och hopp samt återställa känslan av trygghet i en svår situation
  • underlätta kommunikationen och stärka kontakten med den unga, familjen, andra närstående och stödnätverk
  • stärka förmågan att identifiera ens egna styrkor och resurser samt hitta lösningar på svåra situationer.

Möten kan ordnas med olika sammansättningar, till exempel tillsammans med den unga och de närstående, ensam eller så att föräldrarna och den unga har separata möten. Alla har dock en viktig roll för att stödet ska lyckas, eftersom man ofta hittar lösningar tillsammans.

I början av samarbetet utarbetar vi en plan som beaktar allas behov, resurser och önskemål. Vi följer tillsammans hur arbetet framskrider och uppdaterar planen vid behov.

På de Ungas skyddshus förstår vi att det finns många slags familjer och närstående och att de är unika. Vi möter alla slags familjer, såsom styvfamiljer, familjer med en förälder, familjer med två kulturer och regnbågsfamiljer. Vi har förbundit oss till likabehandling och stärker vårt kunnande genom utbildningar. I vårt arbete strävar vi efter att skapa en förtroendefull och respektfull atmosfär där var och en kan få den hjälp hen behöver.

Hur kan du få hjälp?

Skyddshusen som erbjuder stöd för föräldrar och närstående finns på fem olika orter: Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Tammerfors. Vi hjälper dock även invånare på andra orter. Vi svarar varje dag, även på kvällar och helger.

Förutom på de Ungas skyddshus erbjuder Nettiturvis också stöd via nätet i hela Finland. Nettiturvis hjälper varje dag och det finns tider även på kvällar och helger.

Du kan kontakta de Ungas skyddshus per telefon, via WhatsApp eller e-post. Kontaktuppgifterna till skyddshusen finns här. Du kan också boka tid till Nettiturvis här.

Vid den första kontakten diskuterar vi hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Samtalet binder dig inte till något.

Du kan träffa en anställd på de Ungas skyddshus, på distans via Teams eller tala i telefon. I Nettiturvis kan du ha ett möte genom videosamtal eller diskutera antingen i chatten eller med kameran avstängd.

Min oro för min unga togs på allvar och man ifrågasatte eller ringaktade inte vår situation. Hjälpen var konkret och vi funderade tillsammans över de olika hjälpalternativen.
Respons från en närstående till en ung person