En av Röda Korsets biståndsarbetare tar hand om ett spädbarn på ett fältsjukhus.

Bidragsgivartjänsten

Fotograf: Emilia Kangasluoma / Suomen Punainen Risti

På den här webbplatsen har vi sammanställt svaren på de vanligaste frågorna om bidrag till Röda Korset.

Om du inte hittar det du söker eller vill ändra ditt avtal om månadsbidrag, vänligen kontakta oss på lahjoitukset@rodakorset.fi eller per telefon på 020 701 2192 (må–fr kl. 8.30–16).

Du kan även lämna kontakt- eller ändringsförfrågningar med webblanketten på den här sidan.

Vanliga frågor och svar om att ge bidrag

Bidrag till Röda Korset innebär konkret hjälp till de mest utsatta.

Läs om hur ditt bidrag hjälper.

Det är lätt att ge ett bidrag, och du kan ge bidrag på flera olika sätt.

Bidra på nätet 

Betalningssätt: finländska nätbankerna, kreditkort Visa och Master, MobilePay, Pivo och Siirto.

Företag kan också beställa en bidragsfaktura. Fakturan skickas inom 4-5 arbetsdagar.

Paytrail Oyj (2122839-7) producerar betalningsförmedlingstjänsten och tillhandahåller betalningstjänsten i samarbete med de finländska bankerna och kreditinstituten.

Paytrail Oyj visas som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till Finlands Röda Kors. Paytrail Oyj har verksamhetstillstånd för betalningsinstitut beviljat av Finansinspektionen.

Paytrail Oyj
Innova 2
Lutakonaukio 7 40100 Jyväskylä
www.paytrail.com

Vid klagomål ber vi er i första hand vara i kontakt med vår bidragsgivartjänsten.

Ge ett bidrag till katastroffonden via SMS

Ge ett bidrag på 20 €, skicka meddelandet SPR20 till telefonnumret 16499.

  • Ge ett bidrag på 5 €, skicka meddelandet SPR5 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 10 €, skicka meddelandet SPR10 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 15 €, skicka meddelandet SPR till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 30 €, skicka meddelandet SPR30 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 40 €, skicka meddelandet SPR40 till telefonnumret 16499.
  • Ge ett bidrag på 50 €, skicka meddelandet SPR50 till telefonnumret 16499.

Ge ett bidrag via SMS till verksamheten i hemlandet

Ge ett bidrag på 15 €, skicka meddelandet SPRLAHJA till telefonnumret 16499.

Bidraget debiteras på din telefonräkning, och operatören betalar bidraget till Röda Korset.

Vi skickar SMS till våra bidragsgivare i samband med katastrofer och kampanjer.

Om du inte längre vill ta emot SMS, vänligen skicka meddelandet SPRKIELTO till numret 16499 eller e-post till lahjoitukset@rodakorset.fi.

Ring till bidragstelefonen

  • Ge ett bidrag på 20 € till katastroffonden, ring 0600 12220 (20,28 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 10 € till katastroffonden, ring 0600 12210 (10,01 € + lna/msa).
  • Ge ett bidrag på 10 € för att stödja Röda Korsets verksamhet i hemlandet, ring 0600 15590 (10,01 € + lna/msa).

Ge ett bidrag med MobilePay

Ge ett bidrag med MobilePay:

Dessutom har Röda Korsets distrikt och avdelningar egna bidragsnummer. Bidragen till dessa redovisas till katastroffonden.

Bidraget debiteras från ditt bankkonto eller ditt kreditkort. Bidragen redovisas oavkortade till Röda Korset.

Med MobilePay kan du även börja ge månadsbidrag till katastroffonden.

Girering till katastroffonden

Betala in ett bidrag på kontot för Röda Korsets katastroffond

  • OP FI52 5000 0120 4156 73, OKOYFIHH
  • Mottagare: Finlands Röda Kors och referens: 5186.

Katastroffondens övriga IBAN-kontonummer och SWIFT-/BIC-koder i olika banker:

  • Aktia FI18 4055 1110 0013 97, HELSFIHH
  • Danske Bank FI02 8000 1900 2250 05, DABAFIHH
  • Handelsbanken FI18 3131 3001 1990 25, HANDFIHH
  • Nordea FI06 2219 1800 0680 00, NDEAFIHH
  • S-Banken FI91 3939 0012 3129 30, SBANFIHH
  • Ålandsbanken FI24 6601 0001 0027 99, AABA FI 22

Mottagare: Finlands Röda Kors och referens: 5186.

Girering till verksamheten i hemlandet

Betala in ett bidrag på kontot för Röda Korsets verksamhet i hemlandet:

  • OP FI29 5000 0120 4156 99, OKOYFIHH,
  • mottagare: Finlands Röda Kors och referens: 5335.

Eller

  • Nordea FI29 1572 3000 3727 30, NDEAFIHH,
  • Mottagare: Finlands Röda Kors och referens: 5335.

Face-to-face-insamlare eller ”fejssare” gör ett viktigt arbete genom att skaffa nya månadsgivare. Regelbundna bidrag är en förutsättning för att Röda Korset ska kunna svara på behovet av hjälp hos människor i nöd i Finland och utomlands.

Veckas 11 och 12  arbetar vi på följande orter:

  • Helsingfors (centrum, Östra centrum, Malm:Malmin Nova, Böle,Haga, Gårdsbacka, Kårböle); Esbo (Alberga, Esbo centrum:Entresse); Vanda (Myrbacka); Grankulla (centrum:Grani);

  • Lahtis (centrum);
  • Uleåborg (centrum, Kaakkuri, Raksila, Kaukovainio, Kastelli, Myllyoja,Toppila ,kasarmintie, Laanila, Ritarharju);

  • Tammerfors (centrum, Hatanpää, Linnainmaa, Hervanta,Kaleva,Tullintori,Duo); Pirkkala (Prisma,K-Citymarket);Kangasala (Prisma);

  • Jyväskylä (centrum, Halssila, Muurame, Seppälä,Rantue, Ritoniemi, Mannila,Taulumäki,Kangas,Tourula,Nisulla,Kivisto,Pupuhuhta,Savela,Kortepohja,Laajavuori, Ainolanranta, Kuokkala, Kylmänoro, Keljo,Keljonkangas, Säynätsalo, Myllyjärvi);Jämsä;

  • Vasa (centrum,Brändö, Melmo, Stenhagen); Östermyra:Centrum;

  • Åbo (centrum, ISO-Heikkilä, Pansio, Kakolabacken , Kurala, Kohmo, Pansio);

  • Kuopio (centrum, Savilahti, Haapaniemi, Tehdaskatu,Puijonlaakso, Jynkkä,Levänen,Saarijärvi, kelloniemi, Männistö).

     

Hur vet jag att Röda Korsets fejssare har goda avsikter?

Om du stöter på en person som berättar för dig om Röda Korsets månadsbidrag har du sannolikt träffat någon av våra fejssare.

Fejssarna finns i köpcentrum, på gator och knackar på hemma hos folk. De kommer aldrig in i bostaden eller ens in i tamburen, eftersom fejssarnas insamlingstillstånd endast gäller fram till ytterdörren till folks hem.

Våra fejssare ber endast om regelbundna månadsbidrag och har inte rätt att ta emot kontanta bidrag. Fejssarna ber om kundens kontonummer till fullmakten för månadsbidragen, eftersom bankerna kräver det för att starta bidragen. Fejssarna arbetar från måndag till lördag.

På en del orter arbetar fejssarna permanent, men på många orter är de på besök endast under en eller ett par dagar.

Hur känner jag igen Röda Korsets fejssare?

Face-to-face-insamlarna bär en blå väst med Röda Korsets logotyp (med undantag av medelanskaffning som sker inne i företags lokaler, där insamlarna klär sig i skjorta).

Fejssarna är anställda hos Finlands Röda Kors. De har med sig

  • namnkort med fotografi och insamlingstillstånd
  • Röda Korsets rödvita mapp
  • sakligt material jämte blanketter för månadsbidrag.
  • Vår fejssare registrerar donationer både med surfplattor och med pappers fullmakten.      

Den blå västen skiljer fejssarna från Röda Korsets frivilliga bössinsamlare, som alltid bär röd väst.

Om du har frågor om någon av Röda Korsets fejssare som knackat på hos dig kan du kontrollera saken genom att ringa till Röda Korset på 020 701 2000 (må–fr kl. 8.30–16). Du kan även skicka din fråga till lahjoitukset@punainenristi.fi.

Dessutom förvärvar LiveRing Oy månadsvis donatorer till Finlands Röda Kors i köpcentrum i södra Finland. Under veckorna 11 och 12 kommer LiveRing att arbeta på följande platser: Kyrkslätt (Prisma); Järvenpää (Prisma); Hyvinge (Prisma); Esbo (S Market-Karaportti); Högfors (S Market); Vanda (K Supermarket Martsari);Nickby (S Market);Olars (S Market);Kangasala (S Market);Turtola (K Citymarket);Nokia(S Market);Linnainmaa (Prisma);Ylöjärvi (S Market). Företagets anställda bär Röda Kors-tröjor eller t-shirts. Företaget ansvarar för sina egna anställda. Frågor kan ställas till F2F-koordinator Tuomas Mattila, tel. 040 194 5955, tuomas.mattila@punainenristi.fi

Face-to-face fundraisers (Image block)

Appen MobilePay är ett enkelt sätt att bli månadsgivare till Röda Korsets katastroffond. Bidraget debiteras från ditt bankkonto eller ditt kreditkort. Bidragen redovisas oavkortade till Röda Korset.

Du kan börja använda MobilePay genom att ladda ner appen i din smarttelefon i App Store eller Google Play och registrera dig som användare.

Se anvisningarna för hur du börjar använda MobilePay.

Vi förmedlar hjälp till världens krisområden och i hemlandet med gedigen erfarenhet och på ett pålitligt sätt.

Med hjälp av kläd- och varudonationer produceras medel för biståndsarbetet, men donationerna skickas även som hjälp direkt till utsatta människor.

Läs mer om att donera kläder och varor.

Ett bidrag till Röda Korset är ett fint och enkelt sätt att visa socialt ansvar.

Läs mer om företagsbidrag.

Ett testamente till Röda Korset möjliggör fortsatt välgörenhet och hjälp till gagn för kommande generationer. 

Här hittar du grundläggande information om hur du skriver ett testamente och gör en testamentsdonation.

Ska ni snart ordna en fest? Be dina närstående att uppmärksamma en viktig dag genom att ge ett bidrag till ett mål som är viktigt för dig. Även en egen insamling är ett vackert sätt att hedra minnet av en närstående.

Starta en insamling på nätet

Dela insamlingen i sociala medier och per e-post.

Också företag kan starta en insamling för personalen eller sina samarbetsparter!

Insamling med bankgiro

Om en nätinsamling känns för teknisk kan du samla in pengar också på traditionellt sätt till Röda Korsets konto. Gör så här:

1. Meddela kontonumret för bidragsmålet du har valt till de som gratulerar dig på din bemärkelsedag

  • Röda Korsets katastroffond: OP FI52 5000 0120 4156 73
  • Stöd Röda Korsets verksamhet i hemlandet: OP FI29 5000 0120 4156 99

2. Be dina gratulanter att ange bemärkelsedagens namn, till exempel ”David Dagenshjälte, 60 år" , i meddelandefältet.

Om du vill få en lista över deltagarna, vänligen informera oss om bemärkelsedagsbidragen innan gratulanterna ger sina bidrag.

Fyll i uppgifterna om bemärkelsedagen på webblanketten för uppföljning av deltagarna och utskick av en sammanfattning. Vi skickar dig en lista över deltagarna och det totala beloppet på bidragen per e-post omkring två veckor efter evenemanget. 

Folk vill hjälpa på olika sätt, och därför erbjuder vi flera olika sätt att hjälpa, likaså kommunicerar vi om vårt hjälparbete på flera olika sätt. För många är brev, kalendrar, lotter och postkort som skickas per post ett enkelt och önskat sätt att hjälpa och ta emot information.

Det är alltid frivilligt att ge ett bidrag och ta emot post. Att ta emot post förbinder dig inte till någonting.

Hur används medlen som samlas in genom postningar?

Medlen som samlas in genom postningar, till exempel försäljning av postkort, kalendrar och lotter, används för att stödja Röda Korsets hjälparbete i Finland. Vi hjälper till exempel ensamma människor, närståendevårdare, unga i en svår livssituation och människor som förlorat sitt hem i en brand.

Hur kan jag annullera eller beställa postningar?

Om du vill annullera eller beställa postningar kan du göra det på den här webbplatsen.

Om du har frågor om postningar kan du kontakta oss per e-post på lahjoitukset@rodakorset.fi eller per telefon på 020 701 2192 (må–fr kl. 8.30–16).

Måste jag betala en faktura som kommit med posten?

En giroblankett som vi skickat per post är inte en faktura och behöver inte betalas. Det är alltid frivilligt att köpa Röda Korsets produkter och ge bidrag.

Måste produkterna returneras?

Behöver inte. När vi skickar lotter per post medföljer ett svarskuvert, som du kan använda om du vill returnera lotterna.

Finlands Röda Kors har förbundit sig att skydda sina kunders integritet. Ditt förtroende är viktigt för oss. 

Här hittar du information om våra principer för dataskydd samt användarvillkoren och registerbeskrivningarna för vår webbplats.

Kontakta oss

Så här hjälper ditt bidrag
De donerade medlen används för hjälparbete