17.10.2024

Långvarig samtalshjälp för unga, familjer och närstående

Fotograf: Joonas Brandt

Samtal med en utomstående kan göra livet lättare. De Ungas skyddshus erbjuder avgiftsfri samtalshjälp både på nätet och i skyddshusen.

I samtalshjälpen på de Ungas skyddshus stöder vi ungdomar och unga vuxna i åldern 12 till 29 år i olika livssituationer där de behöver utomstående stöd och hjälp. Vi erbjuder också hjälp till de ungas familjemedlemmar och närstående. Du kan söka hjälp om du är en ung person, en närstående till en ung eller en yrkesperson som arbetar med unga.

I samtalshjälpen hjälper de anställda vid de Ungas skyddshus. De anställda har erfarenhet av att stödja unga, unga vuxna och familjer.

Hjälpen vid de Ungas skyddshus är avgiftsfri. Vi hjälper i tjänsten Nettiturvis och på fem Ungas skyddshus. Du kan få hjälp på ditt eget modersmål, vid behov med hjälp av tolk.

Samtalshjälp kan behövas till exempel vid följande situationer:

  • förändringar eller kriser, såsom flytt, förlust av en närstående eller olyckor
  • svåra sociala situationer, såsom gräl, mobbning, ensamhet eller gräl i familjen
  • utmaningar med den psykiska hälsan, såsom depression, ångest, stress eller andra svåra känslor
  • tryck i anknytning till studier eller arbete, arbetslöshet eller ändringar i karriären
  • olika funderingar kring föräldraskap, kriser och svåra situationer.

Hur hjälper samtalshjälpen?

Med hjälp av samtalshjälpen kan du lära dig förstå dig själv, din egen situation och hitta sätt att klara av en svår situation. Målet med samtalshjälpen är att

  • hjälpa dig att må bättre, hantera starka känslor och öka förståelsen för dina egna känslor
  • ge mod, hopp och återställa känslan av trygghet
  • underlätta kommunikationen och stärka kontakten med familj, kompisar eller andra närstående och stödnätverk
  • stärka förmågan att identifiera dina egna styrkor och färdigheter samt förmågan att hitta lösningar på svåra situationer.

I början av samtalshjälpen utarbetar vi en plan för hur vi bäst kan hjälpa just dig. Vi följer upp tillsammans hur planen framskrider och kan vid behov göra ändringar i den om din situation ändras. Du kan fortsätta att ta emot samtalshjälp tills du mår bättre och ditt vardagliga liv är i ordning igen.

Vid samtalshjälpen samarbetar vi också ofta med din familj och andra närstående, för enligt vår erfarenhet är det ofta lättare att hitta lösningar på problemen tillsammans. 

Hur kan du få hjälp?

Nettiturvis erbjuder samtalshjälp via nätet i hela Finland. Nettiturvis hjälper varje dag och det finns tider även på kvällar och helger.

Skyddshusen som erbjuder samtalshjälp finns på fem olika orter: i Helsingfors, Esbo, Vanda, Åbo och Tammerfors. Vi hjälper dock även invånare på andra orter. Vi svarar varje dag, även på kvällar och helger.

Du kan kontakta de Ungas skyddshus per telefon, via WhatsApp eller e-post. Kontaktuppgifterna till skyddshusen finns nedan. Du kan också boka tid till Nettiturvis här.

Under det första samtalet diskuterar vi hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Samtalet binder dig inte till något.

Vid samtalshjälpen kan du träffa en anställd på de Ungas skyddshus, på distans via Teams eller tala i telefon. I Nettiturvis kan du ha ett möte genom videosamtal eller diskutera antingen i chatten eller med kameran avstängd.

Det kändes som att jag blev hörd och mina bekymmer togs på allvar. Jag fick ösa ur mig och ta fram lösningar på en tuff situation tryggt och i min egen takt.
Ung person