Rekordstort antal deltagare i cykelkampanjen Kedjereaktion

Maria Santto
Fotograf: Maria Santto

Under kampanjen Kedjereaktion cyklade företagskollegor och kompisgäng in medel för att hjälpa de som drabbas av klimatförändringen. I år deltog tiotals fler företag än i fjol.

I kampanjen Kedjereaktion, som avslutades i slutet av september, deltog i år ett rekordstort antal cykelteam. Lagen trampade mot klimatförändringen genom att minska sina koldioxidutsläpp och donera en euro till Röda Korset för varje cyklad 25 kilometer. 
 
Ofta är det arbetsgivaren som donerar pengarna för lagets räkning. I år deltog 235 företag – 46 fler än i fjol.
 
”Ibland hölls vi på vägen, ibland inte”, berättar den digitala byrån Morgan Digital i ett inlägg på Instagram, där företagets cykelfantast och programmerare Viljami Hirvonen poserar, täckt av smuts från topp till tå.
 
Viljami Hirvonen (Fotograf: Ville Viklund)
 
Idén till att delta i Kedjereaktion kom från Hirvonens kollega Toni Vieremö. Byråns programmerare är aktiva cyklister och därför var det naturligt att delta i tävlingen. Dessutom vill företaget stödja de anställdas idéer och påhitt, så deltagandet i kampanjen fick genast grönt ljus.
 
Vieremö berättar att han har deltagit i Kilometertävlingen fem gånger. Han började cykla aktivt för sju år sedan. 
 
– Jag var tvungen att hitta på något att göra när jag slutade röka, skrattar Vieremö.
 
Han är så entusiastisk över cyklingen både sommar som vinter att han sålde sin bil för två månader sedan. Kedjereaktion har också sporrat många företag att delta just för cyklingens hälsoeffekter. Att oftare cykla till jobbet förbättrar de anställdas välbefinnande och gör att de orkar bättre, vilket gynnar både dem själva och företaget. 
 

Tävlingsandan inspirerar till att sätta sig på cykeln

Vieremös och Hirvonens chef, Morgan Digitals verkställande direktör Lars Rosenblad, berömmer kampanjen Kedjereaktion för att det är så enkelt att delta. Att tävla och utmana andra gjorde kampanjen till ett särskilt roligt sätt att göra en god gärning och förverkliga företagets ansvar. 

Marjo Martin, sakkunnig inom medelanskaffning vid Finlands Röda Kors, berättar att även många andra företag har gett positiv respons på kampanjen.
 
– Deltagarna har tackat oss för en rolig tävling, som klart ökar andelen arbetstagare som cyklar till jobbet, säger Martin. – Företagens ledare har även berömt kampanjen för hur entusiastiskt företagens personal har kommit med i jippot.
 

Vart går de insamlade medlen?

Med hjälp av de medel som doneras till Kedjereaktion hjälper Röda Korset i områden som drabbas av klimatförändringen, bland annat i Tadzjikistan och eSwatini. I Tadzjikistan råder det brist på rent vatten och i eSwatini lider invånarna av torka. Med hjälp av bidragen bygger man bland annat odlingar som med lite vatten ger skörd.
 
Kedjereaktion-kampanjens tema klimatförändringen intresserade i år ett rekordstort antal företag och cyklister. Antalet företagsteam var i år 235, jämfört med 189 i fjol. 
 
Totalt avverkades 2 746 025 kilometer under kampanjen, och koldioxidutsläppen minskade med 477 808 kilogram tack vare cyklingen. Bidragen samlade totalt 110 000 euro. En del lag tänker ännu fördubbla summan som de samlade in.
 
– Kedjereaktionen visar att viljan att hjälpa får människor att handla, konstaterar Marjo Martin.  
 
– Det har vi alla cyklister och företag som deltog att tacka för.