Hungerdagens resultat 2,2 miljoner euro

Laura Kotila
Skådespelaren Aku Hirviniemi deltog i Hungerdagen genom att skapa en virtuell insamlings-bössa.
Fotograf: Laura Kotila

Elektroniska sätt att samla in och ge bidrag var speciellt populära i år.

Vädret var varierande under Operation Hungerdagen, som i år ordnades 13–15.9, men insamlingen lockade ändå många insamlare, även om bidragssummorna var blev lite under de bästa åren.Den slutliga räkningen visar att Hungerdagen inbringade 2,2 miljoner euro till Röda Korsets katastroffond.

– Vi vill tacka alla som deltog i insamlingen. Utan våra frivilliga skulle det vara omöjligt att ordna en sådan här insamling. Insamlarna och givarna är de som gör Röda Korsets arbete möjligt, säger Röda Korsets medelsanskaffningschef Tuula Colliander.

- – Vi fick igen en enorm mängd ungdomar i rörelse och entusiasmen för Hungerdagen verkar bara öka från år till år.Det är fint och det bådar gott för framtiden, tillägger Mia Ekström-Huttunen, medelsanskaffningsplanerare på Röda Korset.

Lätt att ge bidrag i Otto-automaten

Kampanjnyheterna var i första hand webbaserade och fick ett gott mottagande.De som deltog i viralkampanjen spred budskapet om Hungerdagen per e-post och via Facebook, och många virtuella insamlingsbössor skapades på webben.

– Sammanlagt 400 virtuella insamlingsbössor skapades och 25 656 euro donerades via dem, berättar medelsanskaffningsplanerare Eeva Arrajoki.

– Genomsnittsbidraget var hela 13 euro.Det är väldigt mycket jämfört med traditionella gatuinsamlingar och det förklaras förstås i hög grad av att bidraget då inte är beroende på hur många slantar man har i fickan.

Speciellt populära var virtuella insamlingsbössor på bloggar, men även på företags webbplatser gav besökare en hel del bidrag.

– Arbetspaltser deltog i Hungerdagen på många andra sätt också.Till exempel de anställda vid OK Indrivning hjälpte oss fint genom att ringa upp andra företag och sprida information om de virtuella insamlingsbössorna.

Även möjligheten att ge ett bidrag i samband med uttag ur Otto-bankautomater var en framgång.

– Otto-kampanjen inbringade hela 115 698 euro. Bidragsfunktionen var uppenbarligen också tillräckligt tydlig, eftersom vi inte har fått nästan någon negativ respons alls.