Hjälp dig själv psykiskt

Råden för psykiskt stöd ger tips om hur du kan klara dig om du råkat ut för en olycka eller annan kris.

Efter en uppskakande händelse är det sunt och normalt att reagera. Tanken på vad som kunde ha hänt kan också utlösa starka känslor.

Reaktioner under de första dagarna

Så här kan det kännas under de första dagarna:

  • Allt känns overkligt, mardrömslikt. Det är svårt att förstå vad som har hänt.
  • Du kanske har huvudvärk, mår illa, fryser, svettas eller har muskelverk eller -spänningar.
  • Du är totalt känslolös eller har starka känsloutbrott, t.ex. gråter mycket; du kanske känner skuld, hat, rädsla, sorg eller lättnad.                   
  • Du har svårt att somna eller din sömn avbryts ofta.
  • Det som hänt finns ständigt i dina tankar.
  • Du är rädd att samma hemska händelse ska upprepa sig.
  • Du tycker att du måste förstå det som hänt, t.ex. hitta en orsak eller en skyldig.

Känslor under de första veckorna

  • Du är rastlös och nervös.
  • Du är irriterad och vresig; din stubin är kort och du kan förlora tålamodet över småsaker.
  • Du har ångest, är deprimerad eller apatisk.
  • Du bli lätt sårad och kan misstolka andra.
  • Du har minnes- och koncentrationssvårigheter.
  • Kom ihåg att andra regerar häftigare, andra lättare i samma situation.

Så här kan du hjälpa dig själv

Kom ihåg att dina reaktioner är normala och hör till i en ovanlig situation.

  • Det lönar sig att uttrycka både skrämmande och överraskande känslor.
  • Det hjälper att gråta.
  • I ett upprört sinnestillstånd förändras kroppens reaktioner och hungerkänslorna kan försvinna. Kom ändå ihåg att äta.
  • Motion upplöser spänningar. En rask promenad ett par timmar före läggdags kan hjälpa sömnen att komma.
  • Undvik alltför mycket alkohol och lugnande mediciner.
  • Tala med andra om dina upplevelser. Berätta vad du kände och tänkte i situationen och efter den. Genom att tala bearbetar du dina obehagliga upplevelser
  • Ibland är det lättare att uttrycka sina känslor genom att göra istället för genom att tala. Teckna, måla, skriv, musicera eller rör på dig.
  • Om möjligt fortsätt arbeta enligt gamla rutiner. Berätta om dina obehagliga upplevelser för din förman och för dina arbetskamrater så att de förstår dig.
  • Lyssna på vad dina närmaste känner och tänker. Händelsen kan ha påverkat dem också.

Normala reaktioner på onormala händelser går om med tiden. Genom att reagera och gå igenom händelsen i dina tankar eller genom att tala bearbetar du din upplevelse. Det kommer en dag då du har kommit du över den upprörande händelsen och du märker att livet går vidare, även om kanske annorlunda än förut. 

När behövs utomstående hjälp?

Sök hjälp utifrån om du ännu en månad efter händelsen känner något av följande symptom:

  • Du är ständigt ångestfylld, deprimerad och spänd.
  • Du lider av sömnlöshet eller sover endast korta stunder.
  • Du kan inte koncentrera dig.
  • Arbete eller skola går inte som de ska.
  • Du har fysiska symptom utan orsak.
  • Du har ingen att tala med.
  • Dina människorelationer lider, du vill isolera dig.
  • Du har förlorat din livslust.
  • Du använder för mycket läkemedel eller alkohol.
  • Du har självmordstankar.

Kampanjer