Bli digital insamlare på Hungerdagen

Att samla in bidrag på nätet är ett roligt och enkelt sätt att delta i Hungerdagen. Som digi-insamlare är du med att hjälpa katastrofoffer i Finland och i världen.

På den här sidan hittar du anvisningar och tips. Välkommen med!

Hungerdagsinsamlingen pågår under september och oktober.

Så här grundar du en egen webbinsamling

  • Starta en egen insamling på nätet
  • Välj mål för bidraget. 
  • Ge din insamling ett namn och ett målbelopp.
  • Berätta varför du startat insamlingen och be folk att ge bidrag.
  • När du är klar, publicera insamlingen.
  • Dela länken till nätinsamlingen på sociala medier, WhatsApp eller per e-post. Det kan hända att det inte räcker med en delning, så det lönar sig att dela insamlingen flera gånger.
  • Du kan se hur den gemensamma potten växer på din bidragssida.

P.S. Se vid behov våra anvisningar steg-för-steg!

Anvisningar och tips för hur du samlar in bidrag på nätet

Användningen av kontanter minskar hela tiden. Det är enklare och billigare att överföra pengar digitalt än att hantera pengar – både för bidragsgivaren och insamlaren.

Också ett litet belopp betyder mycket. Du och dina bidragsgivare kan se vad ni tillsammans åstadkommer. Det är en god idé att sätta ett rimligt mål för insamlingen, eftersom alla känner sig nöjda när ni uppnår det. Om insamlingspotten blir större än du först tänkte kan du höja målet under insamlingens förlopp.

Det är enkelt frivilligarbete att samla in bidrag digitalt. Med hjälp av några klick skapar du en sida för insamling av medel och sedan delar du begäran om bidrag med din telefon eller dator. Även för bidragsgivaren är det enkelt att ge bidrag digitalt – bara några klick och så är det klart.

Också du är en fantastisk digital insamlare precis som du är. Bäst når du människor som du redan har någon slags kontakt med. Just därför tilltalar din personlighet dem. 

Ja, det är det. Endast genom att logga in på ditt användarkonto kan du ändra uppgifterna om din insamling, återkalla publiceringen av den eller starta en ny insamling. Också att informera om hur insamlingen går är möjligt endast när du är inloggad.

När du är inloggad på ditt konto hittar du enkelt insamlingarna i avsnittet Dina insamlingssidor.

Om du inte tidigare har registrerat dig på webbplatsen lahjoita.punainenristi.fi skapas ett användarkonto för dig när du startar insamlingen. Du får ett meddelande till din e-post med rubriken`Validate your user account`. Meddelandets avsändare är contact@iraiser.eu.

Om du inte hittar meddelandet i inkorgen, vänligen kontrollera även skräpposten. Bekräfta din e-postadress genom att klicka på länken i meddelandet. På så sätt aktiveras ditt användarkonto.

  • Logga in på ditt konto. Sidan Din personliga instrumentpanel öppnas.
  • Välj fliken Dina insamlingssidor.
  • Välj den insamling som du vill redigera. Klicka sedan på den lilla röda pilen nere till höger.
  • Klicka på den vita knappen Redigera sida i vänstra kanten för att redigera sidan. Gör de ändringar du önskar i innehållet. Du kan avpublicera den sidan tillfälligt, eller även radera insamlingen permanent. 
  • Publicera ändringarna.
  • Logga ut från ditt konto.

OBS! Ibland kan det ta upp till 15 minuter att publicera ändringar. Vänta ett ögonblick och ladda sedan om din insamlingssida.

Ja. Genom att logga in på ditt konto kan du starta så många insamlingar du vill.

Rubriken på din sida för insamling av medel är namnet på din insamling.

Beskrivningen hämtas till punkten Uppdragsbeskrivning på din insamlingssida. Berätta varför målet för bidragen är viktigt för dig och be om bidrag.

OBS! Ibland kan det ta upp till 15 minuter att publicera ändringar. Vänta ett ögonblick och ladda sedan om din insamlingssida.

Starta alltid en insamling som "Privat person" om du vill lägga till en egen rund bild, till exempel en logo, på insamlingssidan.

Om du väljer alternativet "Team" är det tyvärr inte möjligt att ändra den runda bilden, trots att det finns tre små punkter ovanpå bilden.

Storleken på den stora bilden på insamlingssidan är 1920 x 400 px (högst 1 MB) och filformatet .png eller .jpg. Den övre delen av bilden är mörktonad, så placera det viktigaste innehållet (till exempel logon) mitt i bilden.

Bestäm först om du vill starta en vanlig insamling eller en huvudinsamling, under vilken det går att skapa olika team.

Huvudinsamlingar lämpar sig för till exempel företag eller skolor. I en sådan kan de olika teamen på lek tävla om vem som har den största insamlingspotten.

Gör så här när du vill starta en vanlig insamling:

  • Starta en egen insamling på lahjoita.punainenristi.fi genom att välja ett mål för bidragen
  • Välj Starta insamling.
  • Välj Privat person.
  • Ge din insamling ett namn och ett målbelopp.
  • Klicka till sist på Skapa din insamlingssida.
  • Logga in på ditt konto. Om du inte har ett konto ännu, fyll i formuläret och skicka in det. Du får ett meddelande till din e-post med rubriken Validate your user account. Meddelandets avsändare är contact@iraiser.eu. Bekräfta din e-postadress genom att klicka på länken i meddelandet. På så sätt aktiveras ditt användarkonto.
  • Du hittar din insamling i avsnittet Dina insamlingssidor. Du kan ändra innehållet i en insamling som du redan skapat eller återkalla publiceringen av den. Du kan också starta en ny insamling genom att klicka på Starta insamling uppe till höger.

Redigera en insamling:

  • Klicka på den vita knappen Redigera sida till vänster för att redigera sidan.
  • Välj tidpunkt för när insamlingen ska avslutas.
  • Om du vill kan du ändra den stora bilden på insamlingssidan. Bildens storlek är 1920 x 400 px (högst 1 MB) och filformatet .png eller .jpg.
  • Berätta i fältet för beskrivningen varför du startat insamlingen samt be folk att ge bidrag.
  • Klicka på Publicera ändringarna.
  • Du kan också lägga till en rund bild på insamlingssidan, till exempel en logo.
  • Dela din insamling på valfri social mediekanal genom att klicka på ikonerna i den vänstra kanten.

Gör så här om du vill starta en huvudinsamling:

  • Starta en egen insamling på lahjoita.punainenristi.fi genom att välja ett mål för bidragen
  • Välj Starta insamling.
  • Välj Företag/Skola/Team.
  • Ge din insamling ett namn och ett målbelopp.
  • Klicka till sist på Skapa din insamlingssida.
  • Logga in på ditt konto. Om du inte har ett konto ännu, fyll i formuläret och skicka in det. Du får ett meddelande till din e-post med rubriken Validate your user account. Meddelandets avsändare är contact@iraiser.eu. Bekräfta din e-postadress genom att klicka på länken i meddelandet. På så sätt aktiveras ditt användarkonto.
  • Du hittar din insamling i avsnittet Dina insamlingssidor. Du kan ändra innehållet i en insamling som du redan skapat eller återkalla publiceringen av den. Du kan också starta en ny insamling genom att klicka på Starta insamling uppe till höger.

Redigera en insamling:

  • Klicka på den vita knappen Redigera sida i vänstra kanten för att redigera sidan.
  • Välj tidpunkt för när insamlingen ska avslutas.
  • Om du vill kan du ändra den stora bilden på insamlingssidan. Bildens storlek är 1920 x 400 px (högst 1 MB) och filformatet .png eller .jpg.
  • Berätta i fältet för beskrivningen varför du startat insamlingen samt be folk att ge bidrag.
  • Klicka på Publicera ändringarna.
  • OBS! På insamlingssidan är det tyvärr inte möjligt att ändra den runda bilden, trots att det finns tre små punkter ovanpå bilden.
  • Dela din insamling på valfri social mediekanal genom att klicka på ikonerna i den vänstra kanten.

Om du vill starta delinsamlingar under en huvudinsamling ska du klicka på den grå knappen till vänster med texten Gå med i team. Du kan ge delinsamlingarna egna namn och insamlingsmål.

Gör så här om du vill starta en ny insamling och redan har registrerat dig

  • Logga in på ditt konto. Sidan Din personliga instrumentpanel öppnas.
  • Klicka på Starta insamling uppe till höger.
  • Välj mål för bidragen och klicka igen på Starta insamling.
  • Fyll i de uppgifter som efterfrågas och klicka på Skapa din insamlingssida.

Det finns flera olika betalningssätt: finländska nätbanker, kreditkorten Visa och Mastercard samt de mobila plattformarna MobilePay, Pivo och Siirto.

Paytrail Oyj (FO-nummer 2122839-7) producerar en betalningsförmedlingstjänst och tillhandahåller betalningstjänsten i samarbete med de finländska bankerna och kreditinstituten.

Paytrail Oyj visas som betalningsmottagare på kontoutdraget eller kortfakturan och förmedlar betalningen till Röda Korset. Paytrail Oyj är ett auktoriserat betalningsinstitut.

Ett bidrag registreras på en insamling först när bidragsgivaren efter genomförd betalning återvänder till webbplatsen från bankens sida.

Om bidragsgivaren inte återvänder till lahjoita.punainenristi.fi sidan syns inte bidraget, men har ändå kommit in på Röda Korsets konto.

Också företag kan starta en nätinsamling för personalen eller sina samarbetsparter. En grundplåt kan ges till insamlingen, eller så kan företaget dubblera den summa som personalen har donerat. 

Företaget kan starta en vanlig insamling eller en huvudinsamling, under vilken det går att skapa olika team. På så sätt är det enkelt att hålla insamlingspottarna från företagets olika verksamhetsställen åtskilda och dessa kan på lek tävla med varandra.

Tips: Starta alltid en vanlig insamling som privatperson om du vill lägga till en egen rund bild, till exempel en logo, på insamlingssidan. Tyvärr är det inte möjligt att ändra den runda bilden för huvudinsamlingar, trots att det finns tre små punkter ovanpå bilden.

Privat insamling

Gör så här om du inte vill att företagets nätinsamling ska visas på lahjoita.punainenristi.fi:

  • kontakta lahjoitukset@rodakorset.fi
  • berätta att du vill starta en privat insamling för företag. Uppge oss om målet för bidragen.
  • vi skickar en länk till dig via vilken du kan starta en privat insamling
  • OBS! Du måste skapa ett användarkonto och vara inloggad innan du klickar på länken för att starta en privat insamling 

Beställa bidragsfaktura

Gör så här om företaget inte kan ge bidrag på nätet, men man vill donera ett belopp till insamlingspotten:

  • beställ en faktura
  • kontakta lahjoitukset@rodakorset.fi 
  • berätta att du har beställt en faktura och vill donera ett belopp till en nätinsamling. Ange länken till insamlingen, beloppet och övriga uppgifter.
  • vi lägger till uppgifterna manuellt till bidragspotten

iRaiser är ett franskt företag, ovanpå vars plattform webbtjänsten lahjoita.punainenristi.fi är uppbyggd. Tjänsten är en så kallad peer-to-peer-tjänst. På webbplatsen kan du starta en egen nätinsamling och samla in bidrag till Finlands Röda Kors.

Så här samlar du in bidrag till en befintlig nätinsamling

Det enklaste sättet att delta i Hungerdagen är att be om bidrag till en befintlig nätinsamling för Röda Korset.

Dela insamlingen på sociala medier och per e-post, samt be dina vänner att ge bidrag och dela insamlingen vidare.

Gör Hungerdagen synlig i sociala medier

När du ber donationer för Hungerdagen i sociala medier och på nätet är det mest effektivt att berätta varför du anser att Hungerdagen och hjälparbete är viktiga. Gör det på ditt eget sätt:

  • Ta en rolig bild eller video.
  • Skapa en Instagram/Facebook-berättelse om din dag.
  • Utmana vänner att ge ett bidrag till exempel med priset på en lunch.
  • Skriv en trevlig text, citat eller kort dikt t.ex. på Twitter.
  • Tagga människor i bilden om det är ok för dem.
  • Kom ihåg att kolla att Röda Korset och Hungerdagen syns i din publicering och det finns länken till insamlingen. Du kan exempelvis använda hashtaggen #hungerdagen och #rödakorset eller välja en bild eller en text som berättar vad som det är fråga om.

IHungerdagsmaterialethittar du texter och bilder som du kan dela. Gör vi Hungerdagen en gemensam insamling för alla. Tack för att du hjälper!


Information om Hungerdagsinsamlingen

Det är enklast att ge ett bidrag på nätet

Betalningssätt: finländska nätbanker, kreditkorten Visa och Mastercard samt MobilePay, Pivo och Siirto.

MobilePay-bidrag

Ge ett valfritt belopp med MobilePay till numret 10900

SMS-bidrag

Ge ett bidrag på 20 € – skicka meddelandet SPR20 till telefonnumret 16499

Ge ett bidrag på 15 € – skicka meddelandet SPR till telefonnumret 16499

Ge ett bidrag på 10 € – skicka meddelandet SPR10 till telefonnumret 16499

Ge ett bidrag på 5 € – skicka meddelandet SPR5 till telefonnumret 16499

Kontouppgifter för bidrag till Hungerdagen

Konto: OP FI52 5000 0120 4156 73. Mottagare: Finlands Röda Kors. Referens: 5173.

Företagsbidrag till hungerdagen

Ge ett företagsbidrag via nätet. Du kan beställa en faktura eller betala genast. Om företaget ger minst 500 € får det en länk till Hungerdagens kommunikationsmaterial.

Här är några exempel på vad man får för pengarna.

Ute i världen:

  • 3 €: Fyra kilo ris för en familj i Somalia
  • 6 €: Tio tallrikar majsgröt för barn och deras skötare på ett daghem i Malawi.
  • 10 €: En mångsidig måltid för en familj på sex personer i Somalia
  • 20 €: Två hygienpaket för flickor i Malawi. Paketen ger möjlighet att gå i skolan även under menstruationen.

I Finland:

  • 50 €: utbildning i psykiskt stöd för en frivillig
  • 180 €: kläder till en person som förlorat sitt hem i en eldsvåda

Under Hungerdagen samlar vi in pengar till Röda Korsets katastroffond. Bidragen öronmärks inte på förhand för något visst objekt. Därför kan de användas snabbt där var hjälpbehovet är störst.

Hjälp behövs kontinuerligt till exempel efter naturkatastrofer: tyfoner, jordbävningar, vulkanutbrott, störtregn, översvämningar, torka och jordskred är vanliga och orsakar mänskligt lidande.

Efter en naturkatastrof delar Röda Korset ut vattendunkar, varm mat, presenningar och hygienpaket till familjerna samt ger vid behov första hjälpen och psykosocialt stöd. Röda Korset deltar även i beredskapen och återuppbyggnaden efter katastrofer. 

I Finland används bidragen från Hungerdagen för att stödja utbildningen av frivilliga och upprätthålla beredskap för att svara effektivt på olika kriser. Exempel på plötsliga olycks- och störningssituationer är eldsvådor, översvämningar och allvarliga olyckor. De frivilliga har ofta en viktig roll i att bemöta människor på ett helhetsinriktat sätt vid nödsituationer.  

Den första Hungerdagsinsamlingen ordnades för att hjälpa offer för hungersnöd i östra Afrika. Därifrån kommer namnet Hungerdagen. Då uppmuntrade Hungerdagen människor att äta lättare en dag och skänka pengarna de sparat till insamlingen. ​

​I dag kan man tillbringa Hungerdagen hur man vill och det är inte förbjudet att äta gott. Idén bakom Hungerdagen är att alla ska ha tillräckligt med mat och att alla hjälpbehövande i nöd ska få hjälp.

Hungerdagen är en insamling av Finlands Röda Kors som ordnas varje år i september. Hungerdagen föddes när frivilliga Mailis Korhonen i Pälkäne kom på idén om ett ”penninginsamlingstalko för alla i Pälkäne”.

I november 1980 sjöd det av liv i Pälkäne. Röda Korsets avdelning i Pälkäne hade utmanat hela byn att spara in på matkostnaderna under en dag och skänka de pengar de sparat till hungrande i Afrika. Man använde många olika insamlingsmetoder, bland annat bössinsamling, soppförsäljning och kyrkokonsert.

Insamlingen inleddes under ovanliga förhållanden, eftersom en tidningsstrejk gjorde det svårt att informera om den. Med skoleleverna spreds budskapet om insamlingen ändå till över tusen hem, och jippot lyckades över förväntan.

Redan följande år blev det nationellt och fick namnet Hungerdagen. Numera ordnas det på nästan varje ort i Finland.

Över 100 miljoner euro har samlats in genom Hungerdagen. Otaliga människor, både ute i världen och i Finland, har fått hjälp.

Enligt katastroffondens regler får insamlingskostnaderna vara högst 20 procent. För varje euro som donerats till fonden går alltså minst 80 cent till biståndsmålet.

Insamlingskostnaderna består av kostnader som direkt orsakats av insamlingen av bidrag, till exempel tryck- och portokostnader för brev med förfrågningar om donationer, kostnader för anskaffning av insamlingsredskap, marknadsföringskostnader samt utomstående serviceproducenters kostnader, till exempel operatörer och banker.

Ja. Till exempel personer som förlorat sitt hem i en brand behöver hjälp med att skaffa det nödvändigaste, en tandborste till att börja med. Röda Korset ger även psykiskt stöd till olycksoffer och deras anhöriga.

Under coronakrisen har det blivit mycket tydligt hur viktig beredskapen är. Medlen som samlas in på Hungerdagen hjälper oss att upprätthålla vår beredskap att agera under undantagsförhållanden.

Katastroffondens medel används även för Frivilliga räddningstjänstens hjälpberedskap. Frivilliga bistår myndigheterna vid till exempel efterspaningar efter försvunna personer och stora olyckor.

Läs mer om hur bidragen som samlas in på Hungerdagen används i hemlandet

Fråga om Hungerdagsinsamlingen